Homepage - Nieuws - Zorg ervoor dat de aanrijroute meegenomen wordt in het plan!

Zorg ervoor dat de aanrijroute meegenomen wordt in het plan!

24003045_EDM_Tunnels-onderdoorgangen
12 juni 2024

Goede verlichting tunnels en onderdoorgangen basis voor sociale veiligheid

Bij de verlichtingsoplossingen voor tunnels en onderdoorgangen is het gebruik leidend voor de verlichting. Ook de toegangswegen moeten worden meegenomen in het lichtplan. Uiteindelijk gaat het om de verbetering van de sociale- en de verkeersveiligheid.

Uit onderzoek blijkt dat fietsers ‘bang’ zijn door een slecht verlichte of verloederde fietstunnel te rijden. Al snel krijgt een dergelijke tunnel het stempel onveilig, slecht verlicht en zoals de meeste fietstunnels, grauw. Inventarisatie van de verlichting en het maken van een lichtplan zijn de basis voor tunnelverlichting. En als er dan direct overgestapt wordt op LED wordt ook het energieverbruik teruggebracht.

Lightronics heeft verschillende oplossingen voor diverse toepassingen, daarbij wordt ook altijd gekeken naar de omgeving van de te verlichten tunnel of onderdoorgang. Voorbeeld in Waalwijk is het Halve Zolenpad waar VENTEGO-armaturen geplaatst zijn in de fiets- en voetgangerstunnel. De aanrijwegen zijn voorzien van BRISA-armaturen. Doordat de armaturen onderling met elkaar communiceren is er voor de fietser of voetganger altijd licht wanneer gewenst.

Het komt vaak voor dat in het verleden gekozen is voor verlichting die continu aan is, of veel te weinig lichtpunten. Meer verlichting leidt tot meer comfort, zeker wanneer alles op elkaar aansluit.

Ook de situatie overdag speelt een rol

Voor de ondertunneling van een spoorweg en autosnelweg in Bunnik kozen Prorail en de gemeente voor PLUTEGO van Lightronics. In totaal zijn er 60 lijnarmaturen ingebouwd om de 165 meter lange tunnel te verlichten. Om een lichtbeeld te creëren dat de automobilist niet verblindt en niet te veel afwijkt van daglicht, is de tunnel voorzien van 60 PLUTEGO-armaturen met een lichtopbrengst van 8000 lumen en kleurtemperatuur van 4000K (neutraal wit). Door deze armaturen ’s nachts te dimmen is ook ’s nachts een prettige overgang van straat- naar tunnelverlichting gewaarborgd. Daarnaast was met de PLUTEGO ook vandalismebestendigheid, lichtopbrengst en duurzaamheid gewaarborgd.

Lightronics PLUTEGO armaturen in een fietstunnel

Van conventioneel naar LED

Van weer een totaal andere orde is Friedrich-Wilhelm-Platz, een metrostation in Berlijn. Het metrostation werd geopend op 29 januari 1971 en is onderdeel van lijn U9. In het kader van duurzaamheid – vervanging van conventionele verlichting naar LED, is door Lightronics een lichtberekening gemaakt voor de verlichting van de toegangen naar het perron. Een plan dat is uitgevoerd VENTEGO-armaturen, die in een lichtlijn zijn toegepast. De lichtlijn bestaat naast de armaturen uit blindstukken, dubbelkappen en kabelkanalen voor de bekabeling. In een aantal blindstukken zijn tevens luidsprekers ingebouwd

Deel dit bericht: